‘Omdat het goed is voor later.’

Met dit advies zetten we kinderen aan hun huiswerk. Maar voor een kind van tien is ‘later’ nog best veraf. En wat is dat dan juist, ‘later’? De mogelijkheden lijken wel eindeloos. Of zijn soms net heel beperkt.

Maatschappelijk kwetsbare kinderen voelen dit ‘gebrek aan inzicht in later’ het hardst. Zij hebben vaak weinig mensen om zich heen waaraan ze hun vragen ‘over nu en later’ kunnen stellen. ToekomstATELIERdelAvenir (TADA) wil de deur ‘naar later’ voor deze kinderen op een kier zetten door ze te laten proeven van alle facetten van de maatschappij via lessen in ‘ervaringsleren’ op zaterdag.

De 100% tweetalige (NL/FR) VZW TADA biedt aanvullend, motivatiegericht en maatschappij-oriënterend zaterdagonderwijs aan honderden kinderen van 10 tot 14 uit Brusselse socio-economische aandachtswijken.

Elke zaterdag van het schooljaar  gedurende drie schooljaren  krijgen de TADA-leerlingen plezante praktijkles van bevlogen professionals vrijwilligers– uit allerlei domeinen van de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld van ondernemers, ingenieurs, koks of journalisten.

Via deze ervaringslessen en ontmoetingen met rolmodellen moedigt TADA deze maatschappelijk kwetsbare kinderen aan om de wereld/zichzelf te ontdekken en gemotiveerd te zijn.

Met haar aanpak wapent TADA tegen demotivatie en moedigt TADA haar deelnemers aan zich te ontplooien tot ondernemende individuen die vol zelfvertrouwen, veerkracht en met een hoop kennis en horizontale vaardigheden in het leven staan.

1a-TADA-kort-2