06 mrt

Elk jaar zetten er zich bij TADA meer dan 1.000 vrijwilligers in om het zelfvertrouwen van de TADA-tieners te bevorderen. Gedurende één zaterdag laten ze hen de wereld van de beroepen ontdekken, aan de hand van eurekamomenten. Mecaniciens, marketeers, bankiers, ingenieurs, en vele anderen wakkeren de nieuwsgierigheid aan bij de kinderen, motiveren hen en zorgen ervoor dat de kinderen vol zelfvertrouwen zichzelf en de wereld leren kennen. De vrijwilligers laten de jongeren glunderen en schitteren. En blijkbaar is deze energie zodanig aanstekelijk dat ze in twee richtingen werkt!

Bij TADA leert iedereen

“Wij richten onze school in met ‘roltapijten’. Als de leerlingen daar oplopen, dan produceren ze elektriciteit. En op de speelplaats staat er een windmolen die de ledlampen in de klassen doet branden”, legt Adam (10) uit. “Met het gesorteerde afval maken we biogas om tijdens de lunchpauze de maaltijden op te warmen”, voegt Marwa (10) eraan toe. Deze school bestaat niet echt, maar werd bedacht door de TADA-kinderen tijdens het vak ‘Energie’. De kinderen werkten tijdens deze opdracht niet alleen aan de ‘meest energie-efficiënte school’, maar ook aan verschillende competenties: samenwerken, creatief en innovatief denken, enzovoort. En zij zijn niet de enige die iets hebben opgestoken: “Ik heb vandaag geleerd om mijn ideeën goed te structureren en ze uit te leggen aan een specifiek publiek, om een atelier te organiseren dat zowel plezant als leerrijk is. Maar meer nog werd ik eraan herinnerd dat je als volwassene de kinderlijke nieuwsgierigheid nooit mag opgeven”, vertelt Alvaro de Miguel Torres uit, Investments & Partnership Officer bij ENGIE.

Schermafbeelding 2017-03-06 om 12.52.44

Alvaro de Miguel Torres, Investments & Partnership Officer bij ENGIE: “Ik heb geleerd dat je als volwassene de kinderlijke nieuwsgierigheid nooit mag opgeven!”

‘Reverse Monotoring’

Hannelore Hendrickx, coördinatrice van CSR-projecten bij AXA Belgium, ziet dergelijke win-winervaringen als ‘reverse monitoring’. Dit principe, overgenomen uit het bedrijfsleven, brengt jongeren in contact met experten die hun kennis met hen delen. Ook Kevin Welsh, strategisch directeur Benelux van ENGIE, is deze mening toegedaan. Volgens hem kan TADA een verrijking zijn voor bedrijven en bij uitbreiding voor iedereen: “Als vrijwilliger leer je bij TADA veel technieken die ook toepasbaar zijn in het (bedrijfs)leven: positieve communicatie, valoriseren van mensen, actief luisteren, enzovoort. Ik raad iedereen aan om met een team collega’s als vrijwilliger deel te nemen aan TADA!”.

Schermafbeelding 2017-03-06 om 12.53.34

“TADA stimuleert je om je eenvoudig uit te drukken; het is een bron van energie die tegelijkertijd zuurstof geeft”, bevestigt Laurent Winnock, Chief Communication Manager bij AXA Belgium.

De kinderen waarderen, hen motiveren, kansen geven om zelf oplossingen te bedenken, vraagstellend te werk gaan, enzovoort. Vele technieken die TADA gebruikt in het contact met de kinderen, zijn dan ook gebaseerd op die uit het peoplemanagement. De positieve pedagogie die TADA naar voren schuift, versterkt de interpersoonlijke communicatie tussen volwassenen en kinderen, maar evengoed tussen volwassenen onderling. “Wat je als vrijwilliger terugkrijgt van deze kinderen is zoveel meer waard dan de tijd die je erin investeert”, besluit Kevin Welsh.

Zelfkennis door middel van kennis van de andere

“Elk jaar neem ik deel aan TADA en elk jaar opnieuw vergroot mijn blik op de wereld”, verklaart Jef Van In, algemeen directeur van AXA Belgium. Zich inzetten voor het goede doel lijkt een impact te hebben op de persoonlijke ontwikkeling en kan je als mens veranderen, vertellen meer en meer TADA-gastdocenten.

Hadrien Duhem, consulent bij Bain & Company, nam begin dit jaar deel aan het vak ‘Ondernemen’. Hij legde zijn beroep uit als “bedrijvendokter die ermee voor zorgt dat bedrijven in goede gezondheid verkeren” en liet hen kennis maken met zijn beroep als strategisch consulent.

Zoals de meeste vrijwilligers bij TADA, maakt ook Hadrien zijn omgeving warm om als vrijwilliger deel te nemen aan TADA : “TADA is enorm verrijkend voor elke persoon”. Zijn collega Coline Toussaint, eveneens consulent bij Bain & Company, bevestigt dit: “Mijn deelname aan TADA heeft mijn blik verruimd, heeft mij energie gegeven en vooral zin om opnieuw deel te nemen!”.

Dit schooljaar bevestigde al 9 op de 10 gastdocenten dat ook zij iets hebben opgestoken van hun TADA-zaterdag. De enthousiaste getuigenissen zijn te talrijk om hier op te sommen, maar uit de NSP-surveys die gastdocenten na hun deelname invullen, blijkt dat ze “voldoening halen uit de inspiratiemomenten”, “met trots deelnemen aan dit nobel project” of “het plezierig vinden om nuttig en verantwoordelijk te voelen”.Schermafbeelding 2017-03-06 om 12.53.09Het hoofddoel van TADA is uiteraard om maatschappelijk kwetsbare tieners hun potentieel te laten ontdekken, maar het is een positieve bijwerking dat de talrijke TADA-vrijwilligers een energieboost krijgen na hun deelname.

Kortom, de TADA-formule laat niemand onberoerd en velen zien TADA als een inspirerende ontmoetingsplaats voor iedereen: volwassenen die hun professionele dromen hebben waargemaakt en de TADA-jongeren die op het eerste gezicht weinig kansen hebben.

Een zeer gemeende dankuwel aan iedereen, en vooral aan onze meer dan duizend vrijwilligers! Dankzij een positieve interculturele en -generationele dialoog kunnen we de professionele wereld verbinden met de schoolse- en buitenschoolse omgeving. Op deze manier creëren we, allemaal samen, een positieve wereld vol hoop.